maanantai 2. toukokuuta 2016

Kukinnan ja kasvun iloa



Skopolia Scopolia carniolica

Pidän todella tästä kasvista. Se on muisto menneisyydestä. Sen tarua ei tunneta, miten se on meille kulkeutunut, vain arvauksia. Yksi mahdollisuus on, että se on kulkeutunut lääkekasvina. Saanko laittaa näin monta kuvaa yhdestä? Skopolia kukkii nyt ja lakastuu. Se on Kustavin nimikkokukka. Myrkyllinenkin tämä on. Skopolia kuuluuu koisokasveihin.








Imikkä 
Siis luonnonkasvi tulee tuuheaksi mättääksi puutarhassa.On minulla täplälehtiäkin.






Kevätpiippo Luzula pilosa
 Sitäkään ei saisi unohtaa. Kun asettuu sen tasolle, niin huomaa sen kauneuden.


4 kommenttia:

  1. Hienot kuvat Ulla. Skopolia on minulle outo, mutta myrkyllisiä olen jonkun verran boikotoinut.

    Tulee aurinkoinen & lämmin viikko. Hyvää toukokuun alkua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerään vanhoja lääkekasveja, joten myrkyllisyys kulkee mukana. Se on varmasti outo, olen nähnyt Ruissalossa, apua en muista, onko Kaisiksessa.
      Raahen taimisto myy.
      Toukokuu näyttää älyävän viimeinkin, mitä vaadin säältä. Ihania päiviä myös sinulle.

      Poista
  2. Skopolia olikin uusi tuttavuus, imikkä sentään tuttu, samoin kevätpiippo vaikka sen nimeä en tiennytkään aiemmin :D Tosi hienot kuvat!

    Toukokuu alkoi lupaavasti, luonto herää rytinällä, toivottavasti sää lämpenee pysyvästi ja sataakin joskus saisi, vaikka joku yö!

    Mukavaa alkanutta toukokuun ensimmäistä viikkoa!

    VastaaPoista
  3. Skopolia on minullekin ihan uusi tuttavuus

    VastaaPoista

Ilahduta minua käyntijäljelläsi. Pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin.